fredag 23 oktober 2009

Belgisk trippel battle: Stone/Mikkeller/Alesmith vs Grön flaska med Grön Kapsyl

Har bytt till mig lite öl i veckan från rickgordon. Tre tripplar från samma brygd, jäst med olika jäststammar. Det enda jag vet är att mina tre flaskor har grön, röd och blå kapsyl (den blå dessutom med etikett Mackinac summer ale, hoppas och tror att innehållet är något annat...). Egentligen hade jag tänkt parallellprova dessa tre, men i stället ryckte jag i kväll den Gröna flaskan med Grön Kapsyl med okänt trippel-innehåll och bestämde mig för att jämföra den med en flaska Stone/Mikkeller/Alesmith Belgian Style Triple Ale (satan vilket långt namn, vi kallar den S/M/A hädanefter).

Vi inleder med utseende:
Väldigt lika i färgen, Grön flaska med Grön Kapsyl aningens mörkare. S/M/A (ahh vad skönt att korta ner namnet) har ett väldigt ojämt skum med stora bubblor som försvinner snabbt. Grön flaska med Grön Kapsyl har ett mycket mer inbjudande skum med små, smutsvita bubblor som hänger kvar länge.
1-0
till Grön flaska.

Doft:
S/M/A: Kryddor, citrus, apelsin, färsk tall, gräs. Är det mycket humle i den här? Rätt "liten" och tillbakadragen doft för en trippel.
Grön flaska med Grön Kapsyl: Skumbanan, frukt, jäst, våt disktrasa (ja...när den faktiskt luktar rätt gott, innan den går över gränsen...).
Ställning 1-1

Smak:
S/M/A: Balanserad, rätt besk (ovanligt besk för en trippel?), värmande alkohol, torr, gräs/halm.
Grön flaska med Grön Kapsyl: Fruktig, torr, alkohol, gott.
Båda smakar gott, kanske favoriserar jag Grön flaska något.
Ställning 1,5-1,5

Ja, det blir inte bättre (eller sämre) än så. Ingen tydlig vinnare och förlorare. Två goda öl där jag vet en hel del om den ena. Om den andra vet jag bara att den bryggts av Rick Gordon på Drakens Ångbryggeri i Mölndal och att den var buteljerad i en Grön flaska med Grön Kapsyl. Det ska bli spännande att prova även Röd och Blå Kapsyl.

Måste brygga mer så jag kan byta fler roliga öl!

5 kommentarer:

  1. Härligt inlägg. Jag kommer ihåg att när vi smakade S/M/A så var det riktigt likt vår Ingen Blonde, vår första öl :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Fick du ingen flaska med guldfärgad kapsyl? Jag skriver mer om detta experiment på min blogg.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Kul med en bryggarblogg i Götet! Nej, någon guldfärgad kapsyl fick jag inte med mig.

    SvaraRadera