onsdag 3 mars 2010

Finns världens godaste pizza i Kanada?

Ja, inte vet jag. Men den godaste pizzan jag hittills har ätit i mitt liv var i alla fall i Kanada. På Canoe Brewpub i Victoria på Vancouver Island i somras. Första försöket att äta och dricka på den här bryggeripuben gick inte så bra, men ett par dagar senare slank vi dit lagom i tid för en tidig lunch. Puben ligger i en gammal (med kanadensiska mått) byggnad från 1894, alldeles nere vid vattnet. På den tiden inrymde byggnaden koleldade elgeneratorer som användes för att hålla gatubelysningen i Victoria igång.
1996 renoverades hela huset och idag håller Canoe till här i ljusa, fräscha lokaler.
Det kändes direkt som att det nog skulle bli en rätt trevlig lunch. Ölen först: Jag provade deras Red Canoe Lager, Sires's Song Pale Ale och Beaver Brown Ale. De två förstnämnda kan jag inte säga så mycket om, två rätt tråkiga öl utan felsmaker. Deras Beaver Brown Ale var dock riktigt trevlig en härlig sommardag som denna, en len och inbjudande öl, nötig, chokladig, en del rostad malt. Passade även riktigt bra till maten som för min del bestod av marinerade, grillade kycklingvingar till förrätt samt en gudasänd Meat Lovers pizza efter det. En riktig gourmetpizza som var helt sprängfylld med smaker som attackerade hela spektrat i doft- och smaksinnet. Inte så konstigt att jag kände mig mer än nöjd trots att ölen som helhet var sådär. Maten är lite dyrare än på andra pubar i Victoria men det är det helt klart värt om den håller en så hög restaurangklass.När maten nästan var slut hade servitrisen nog förstått att jag var intresserad av öl eftersom jag satt där och sniffade i glasen och antecknade frenetiskt i mitt lilla block. Hon frågade försiktigt om jag skulle vilja träffa bryggaren. Javisst, varför inte. Han, Sean Hoyne, höll precis på och fyllde sommarölen Summer Honey Wheat Ale på flaskor men tog sig gärna tid en pratstund. Själva bryggeriet ligger i ett litet, litet källarrum under baren. Ett otroligt kompakt och välorganiserat litet bryggeri med bryggverket i källaren och ett antal lagringstankar hängande en våning upp oven baren.

För att få en uppfattning om hur litet bryggeri det faktiskt var är det bara att titta på de två bilderna nedanför. Den första bilden är tagen i princip där Sean och hans kollega står på andra bilden och vice versa. Sen återstår bara ett kokkärl och liten, liten buteljeringslina innan det är fullt. Står man mitt på golvet kan man nästan komma åt allt som finns där nere.
Summer Honey Wheat Ale färdiga för att få etiketter på sig

Bryggaren Sean Hoyne i rutig skjorta med kollega


Trots att jag bara fått i mig en öl som var någorlunda god lämnade jag lunchen på Canoe Brewpub med ett stort leende på läpparna, på grund av atmosfären och den underbart goda pizzan. Runt hörnet låg dessutom en Volvoverkstad som gjorde att man nästan kände sig hemma.

3 kommentarer:

  1. Verkar ha varit hur trevligt som helst!

    SvaraRadera
  2. Den godaste pizzan jag har ätit har varit nere i Italien, härlig tunnbottnad, stenungsbakad över öppen eld. En "Frutti Di Mare" med färska musslor av olika slag, räkor med skalet fortfarande kvar och minibläckfiskar är nog det bästa man kan tänka sig (i min bok i alla fall) =)

    SvaraRadera
  3. Snygg pub!

    Bästa pizzan jag ätit? Vet faktiskt inte just nu. Men jag kan berätta en pizzarelaterad anekdot: Om man beställer in pizza i Ungern får man en flaska ketchup till bordet. Den är menad att användas på kanterna som man äter upp sist. Lite annorlunda men rätt gott, faktiskt.

    SvaraRadera