lördag 7 maj 2011

Bryggeriet Djævlebryg Mareridt

En rököl jäst med bland annat brettanomyces. Hmm...kan det vara något. Känns på förhand som att antingen är det en annorlunda, helt underbar öl, eller å är det ett riktigt magplask till dryck som inte alls fungerar.

Den ser i alla fall rätt vacker ut i glaset, lite grann som utspädd nyponsoppa, med ett inbjudande skum. Det första jag tänker på när jag lägger näsan i skummet är hur kläderna doftade dagen efter jag lekte med majbrasor i min barndom, rätt kraftig skogsbrand. Den tunga rökdoften dämpas dock snabbt och lägger sig i bakgrunden som en lätt pyrande grillbrasa. Den dämpade rökdoften lämnar i stället plats för citrus och en kryddighet som jag inte riktigt kan sätta ord på. En rätt inbjudande doft. Spännande!
Aggresiva kolsyrebubblor attackerar gommen. Smaken är lätt rök, tjära, gräs, citrus. Den känns på något sätt både söt och champagnetorr på samma gång, sträv på tungan, med en beska som sakta växer i munnen. Den lätt pyrande grillbrasan får då och då extra syre och förvandlas snabbt till ett fullstort bål, men lika snabbt släcks elden igen. Jag känner mig lätt vilse när min första reaktion är "usch", men direkt därefter "mmm, det här var ju rätt gott". Det tar en stund innan jag bestämmer mig för att det nog smakar rätt gott trots allt.

Ölets främsta kvalitet är nog djupet i de olika dofterna och smakerna, som hela tiden förändras där röken i ena stunden sjunger solo innan kören med citrus, gräs, peppar, jäst med flera tar över. Ändå lyfter inte ölen hela vägen fram till underbar, utan blir i mina ögon BARA bra, en överraskande lätt och fräsch dryck som jag mycket väl kan tänka mig ute på den nya balkongen när solen försvinner bakom takåsarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar