onsdag 4 maj 2011

Kvalitetsmat med lokal öl i Östersund

Var "hem" till Jämtland en sväng i påsk för att hälsa på mor och far. Påskhelgen bjöd på en massa gott, främst i form av öl, men även en del god mat slank ner mellan ölen.
Bland annat blev det middag ute på påskafton, på en restaurang jag gärna rekommenderar:

Restaurang Arctura
, belägen på toppen av en gigantisk termos, med panoramautsikt över Östersund, Frösön och stora delar av Storsjöbygden. Jag har väl varit lite skeptisk till den här restaurangen efter att ha hört en del mindre bra om maten. De bytte dock för en tid sedan kock, något som enligt min mor fick fart på stället, maten skulle nu matcha utsikten, vilket inte är helt lätt. Mina förhoppningar höjdes ytterligare när jag studerade den korta menyn (3 förrätter, 4 varmrätter och 4 desserter) och snabbt konstaterade att jag gärna ville prova samtliga rätter.

Till förrätt föll valet på Carpaccio av reninnanlår med hjorton, friterad persilja, smörstekt surdegsbröd och camembert. En sann fröjd för både öga och gom. Det blev ett riktigt fyrverkeri av subtila smaker i munnen där de olika komponenterna visade sig i olika lager. Vackert parad med en lokal öl som jag inte hört talas om innan, Vildmarkslager från Jämtlands Bryggeri, en fruktig, fräsch modern lager med lite typiska Jämtlands-smöriga toner. Gott!
När ölen var slut och tallriken i det närmsta skinande ren beställdes en flaska Hell in för att drickas till varmrätten, Honungs- och senapskryddad lammytterfilé med blomkålspuré, rödvinssås och mandelpotatis. Köttet som beställts in medium rare var både tillagat och kryddat perfekt, tillbehören precis rätt för att komplettera köttet och lyfta rätten till en riktigt hög nivå. Faktiskt en av de bättre lammrätterna jag ätit sedan ett besök på Apotek i Reykjavik för sju år sedan (en middag som för övrigt var en sagolik upplevelse)

Som söt avrundning valdes Kall soppa på rabarber och jordgubbar med vit chokladmousse och mandelskorpor. Simpelt men ack så gott.

Med både nöjd mage och knopp lämnade jag så toppen av termosen med ett leende på läpparna, fast besluten att besöka etablissemanget igen för att se vad som då bjuds på menyn.

Lokala råvaror, en liten meny som ofta byts, hög kvalitet på maten, goda drycker, humana priser och en utsikt som få restauranger kan skryta med gör att jag skulle besöka stället regelbundet om jag nu råkade bo lite närmare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar